Preview

Statistics and Economics

Advanced search

THEORETICAL APPROACHES TO THE CONCEPT OF INTELLECTUAL PRODUCT AND ITS RELATIONSHIP TO SCIENTIFIC RESEARCH OF HIGHER EDUCATION OF THE REGION

https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-6-74-79

Abstract

The article reveals the essence of the intellectual product, its relationship with research of higher schools in the region, the role of intellectual property in the development of innovative capacity of the region. It also contains the author’s definition of an intellectual product of Higher Education, a classification of intellectual products. Based on the analysis of existing theoretical approaches and regional practices, relations between concepts «intellectual product», «intellectual work», «intellectual capital» and «intellectual property» are especially highlighted by the author.

About the Author

Andrej B. Ilin
Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Russian Federation


References

1. ДеМарк Томас Р. Технический анализ - новая наука / Томас Р. ДеМарк. - М.: Евро, 2006. - 280 с.

2. Иванюк И.А. Воспроизводство интеллектуального капитала в современных маркетинг-системах / И.А. Иванюк // Креативная экономика. - 2010. - №1. - С. 3-5.

3. Волкова Т.И. Институциональные основы создания конкурентоспособных интеллектуальных продуктов / Т.И. Волкова // Университетское управление. - 2004. - № 4. - С. 44-47.

4. Инновационный менеджмент: учебник / В.А. Швандар, В.Я. Горфинкель. - М.: Вузовский учебник, 2004. - 382 с.

5. Дроздов Б.В. Интеллектуальный продукт и собственность / Б.В. Дроздов. - М.: Инфра-М, 2007. - 145 с.

6. Попондопуло В.Ф. Международное торговое право: монография / В.Ф. Попондопуло. - М.: Омега - Л, 2005. - 472 с.

7. Большой экономический словарь / под. общ. ред. А.Н. Азрилияна. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Институт новой экономики, 1998. -

8. с.

9. Гражданский Кодекс Российской Федерации: [федер. закон: принят Гос. Думой 21 октября 1994 г.: по состоянию на 6 февраля 2013 г.]. - М.: Омега Л, 2013. - 479 с.

10. Цуриков С.В. Интеллектуальный капитал вузов - один из факторов инновационного развития / С.В. Цуриков // Аваль. - 2008. - № 1, 2008. - С. 112-116.

11. Бахтизин А.Р. Сравнительные оценки инновационного потенциала регионов Российской Федерации / А.Р. Бахтизин, Е.В. Акинфеева // Пробл. прогнозирования. - 2010. - № 3. - С. 73-81.

12. Маркс К. Капитал / К. Маркс, Ф. Энгельс // Собр. соч.: в 39 т. - М., 1961. - Т.25. - С. 380-381.

13. Леонтьева Л.С. Интеллектуальный труд в современной системе экономических отношений: монография / Л.С. Леонтьева, Т.В. Боровикова, В.А. Филинов. - М.: МИРБИС, 2010. - 132 с.

14. Цветков К.А. Методы оценки коммерческого потенциала интеллектуального капитала дис… канд. экон. наук: 08.00.05 / Цветков Кирилл Алексеевич. - СПб., 2005. -

15. с.

16. Алексеева О.Л. Место интеллектуальной собственности в системе российского права / О.Л. Алексеева // Патенты и лицензии. - 1999. - № 11. - С. 19.

17. Валькова Н.С. Мобильный маркетинг: механика эффективных кампаний / Н.С. Валькова // Реклама. Теория и практика. - 2007. - № 2. - С. 136-143.16. Юрьева Т.В. Интеллектуальная сфера и предпринимательство; неприбыльный сектор: (Альтернатива бизнесу и государству) / Т.В. Юрьева. - М.: Анкил, 1994. - 54 с.17. Аузяк Н.С. Особенности экономических отношений на рынке образовательных продуктов: автореф. дис… канд. экон. наук / Н.С. Аузяк. - Тамбов.: Тамбов. гос. ун-т им. Г.Р. Державина, 2005. - 24 с.18. Коммерциализация интеллектуального продукта высшей школы как фактор развития инновационного потенциала региона: монография / А.Б. Ильин, Л.С. Леонтьева. - Ярославль: Аверс Плюс, 2013. - 100 с.

18. DeMark Tomas R. The technical analysis - new science / Tomas R. DeMark. - M.: Evro, 2006. - 280 s

19. Ivanuk I.A. Reproduction of the intellectual capital in modern marketing systems / I.A. Ivanuk // Kreativnaja ekonomika. - 2010. - №1. - S. 3-5

20. Volkova T.I. Institutional bases of creation of competitive intellectual products / T.I. Volkova // Universitetskoe upravlenie. - 2004. - № 4. - S. 44-47

21. Innovative management: textbook / V.A. Shvandar, V.Ja. Gorfinkel. - M.: Vuzovskij uchebnik, 2004. - 382 s

22. Drozdov B.V. Intellectual product and property/ B.V. Drozdov. - M.: Infra-M, 2007. - 145 s

23. Popondopulo V.F. International commercial law: monograph / V.F. Popondopulo. - M.: Omega - L, 2005. - 472 s

24. Big economic dictionary / pod. obsh. red. A.N. Azrilijana. - 3-e izd., pererab. i dop. - M.: Institut novoj ekonomiki, 1998. - 864 s

25. Civil Code of the Russian Federation: [feder. zakon: prinjat Gos. Dumoj 21 oktjabrja 1994 g.: po sostojaniju na 6 fevralja 2013 g.]. - M.: Omega L, 2013. - 479 s

26. Curikov S.V. The intellectual capital of higher education institutions - one of factors of innovative development / S.V. Curikov // Aval’. - 2008. - № 1, 2008. - S. 112-116

27. Bahtizin A.R. Comparative estimates of innovative capacity of regions of the Russian Federation / A.R. Bahtizin, E.V. Akinfeeva // Probl. prognozirovanija. - 2010. - № 3. - S. 73-81

28. Marks K. Capital / K. Marks, F. Engels // Sobr. soch.: v 39 t. - M., 1961. - T.25. - S. 380-381

29. Leonteva L.S. Intellectual work in modern system of the economic relations: monograph / L.S. Leont’eva, T.V. Borovikova, V.A. Filinov. - M.: MIRBIS, 2010. - 132 s

30. Cvetkov K.A. Methods of an assessment of commercial potential of the intellectual capital dis… kand. jekon. nauk: 08.00.05 / Cvetkov K. A. - SPb., 2005. -142 s

31. Alekseeva O.L. Place of intellectual property in system of Russian law / O.L. Alekseeva // Patenty i licenzii. - 1999. - № 11. - S. 19

32. Valkova N.S. Mobile marketing: mechanics of effective campaigns // Reklama. Teorija i praktika. - 2007. - № 2. - S. 136-143

33. Jureva T.V. Intellectual sphere and business; non-profitable sector: (Alternative to business and state) / T.V. Jureva. - M.: Ankil, 1994. - 54 s

34. Auzjak N.S. Features of the economic relations in the market of educational products: avtoref. dis… kand. ekon. nauk / N.S. Auzjak. - Tambov.: Tambov. gos. un-t im. G.R. Derzhavina, 2005. - 24 s

35. Commercialization of an intellectual product of the higher school as factor of development of innovative capacity of the region: monograph / A.B. Ilin, L.S. Leonteva. - Jaroslavl: Avers Plus, 2013. - 100 s


Review

For citations:


Ilin A.B. THEORETICAL APPROACHES TO THE CONCEPT OF INTELLECTUAL PRODUCT AND ITS RELATIONSHIP TO SCIENTIFIC RESEARCH OF HIGHER EDUCATION OF THE REGION. Statistics and Economics. 2014;(6):74-79. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-6-74-79

Views: 548


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-3925 (Print)