Preview

Statistics and Economics

Advanced search

DEVELOPING SKILLS OF NOTIONAL READING: INTERNATIONAL AND RUSSIAN EXPERIENCE (in teaching foreign languages)

https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-6 (2)-235-238

Abstract

The article covers aspects of developingskills of notional reading of school students while teaching foreign languages,international and Russian experience isbriefly analyzed. We discuss the problemsof teaching strategies of notional reading,specific approaches to teaching screenedreading, developing skills of critical thinking in reading.

About the Author

Valeriy G. Apalkov
Moscow State Universityof Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Russian Federation


References

1. Александрова О.А. Проблема воспитанияречевой(коммуникативной) культуры в процессе обучения русскому языку // Русский язык. - 2006. - №3

2. БершадскийМ.Е. Возможные направления интеграции образовательных и информационно-коммуникативныхтехнологий// Педагогические технологии, №1, 2006

3. БорисоваС.В. Смысловоечтениенаурокахиностранногоязыкав начальнойшколе// Мирнауки, культуры, образования, №6 (31) Часть 1, 2011 - С. 83-85 (0,5 п.л.)

4. Васильева Л.С. Как научить детей правильно читать. - Саратов: Лицей, 2005. - 290с

5. Как проектировать универсальныеучебныедействиявначальной школе: от действия к мысли: пособиедляучителя/ А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др.; под ред. А.Г. Асмолова. - М. : Просвещение, 2008

6. Заир-БекС.И. Развитиекритическогомышлениянауроке: пособие дляучителейобщеобразовательных учреждений. - М.: Просвещение, 2011. - 223с. (Серия: Работаем по новым стандартам)

7. КубасоваО.В. Как помочьребенкустатьчитателем. - Тула.: АСТ АСТРЕЛЬ,2004. - 237с

8. ЛеонтьевА.А. Основытеории речевой деятельности. - М.: Наука, 1994

9. Львов М.Р. Основы теории речи. - М.: Педагогика, 2000

10. Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М.: Директ-Медиа, 2008

11. Орлова Э.А. Рекомендации поповышениюуровнячитательской компетенции в рамках Национальной программы поддержки и развитиячтения. - М: МЦБС, 2008. -72 с

12. Программа развития и формированияуниверсальных учебных действий для основного общего образования. - М.: 2008

13. Сальникова Т.П. Методика обучения чтению. - М.: ТЦ Сфера, 2001. - 240 с

14. Сметанникова Н.Н. Стратегиальныйподходкобучениючтению (междисциплинарныепроблемычтенияиграмотности). - М.: Школьная библиотека, 2005. - 512с

15. Федеральныйгосударственный образовательный стандарт основного общего образования / М-во образования и науки Рос. Федерации. - М.: Просвещение, 2011

16. Фундаментальное ядро содержания основного общего образования / Рос. акад. Наук, Рос. Акад.; под ред. В.В. Козлова, А.М. Кондакова. - М.: Просвещение, 2011

17. Школа как территория чтения. Сборник статей / Сост. С.В. Волков. - М. - МЦБС, 2008. - 88с

18. Школьная библиотека. - 2003. - №5. - 22с

19. Let’s read them a story! The parent factor in education, OECD Publishing, 2012

20. PISA 2009 Results: learning trends, OECD Publishing, 2010

21. Alexanderova O.A. The problem of education of speech (communicative) culture in learning the Russian language // Russkij yazyk. - 2006. - №3

22. Bershadskij M.E. Possible directions of integration of education and information and communication technologies // Pedagogicheskie tehnologii, №1, 2006

23. Borisova S.V. Semantic reading foreign language lessons in primary school // Mir nauki, kultury, obrazovaniya, №6 (31) Chast 1, 2011 - S. 83-85 (0,5 p.l.)

24. Vasileva L.S. How to teach children read correctly - Sarahtov: Licej, 2005. - 290s

25. How to design a universal learning activities in elementary school, from action to thought: A Handbook for Teachers / A.G. Asmolov, G.V. Burmenskaya, I.A. Volodarskaya i dr.; pod red. A.G. Asmolova. - M. : Prosveshchenie, 2008

26. Zair-Bek S.I. Development of critical thinking in the classroom: A guide for teachers of educational institutions. - M.: Prosveshchenie, 2011. - 223s. (Seriya: Rabotaem po novym standartam)

27. Kubasova O.V. How to help your child become a reader. - Tula.: AST ASTREL,2004. - 237s

28. Leontev A.A. Fundamentals of the theory of speech activity. - M.: Nauka, 1994

29. Lvov M.R. Fundamentals of the theory of speech. - M.: Pedagogika, 2000

30. Matyushkin A.M. Problem situations in thinking and learning. - M.: Direkt-Media, 2008

31. Orlova E.A. Recommendations for the reader’s competence improvement under the National Programme for Support and Development of reading. - M: MCBS, 2008. - 72s

32. The development and formation of universal educational actions for basic general education. - M.: 2008

33. Salnikova T.P. Method of teaching reading. - M.: TC Sfera, 2001. - 240 s

34. Smetannikova N.N. Strategy approach to teaching reading (interdisciplinary problems of reading and literacy). - M.: Shkolnaya biblioteka, 2005. - 512s

35. Federal State Educational Standard of basic education / M-vo obrazovaniya i nauki Ros. Federacii. - M.: Prosveshchenie, 2011

36. The fundamental core of the content of general education /Ros. akad. Nauk, Ros. Akad.; pod red. V.V. Kozlova, A.M. Kondakova. - M.: Prosveshchenie, 2011

37. School as an area of reading. Collection of articles / Sost. S.V. Volkov. - M. - MCBS, 2008. - 88s. 18. School Library. - 2003. - №5. - 22s

38. Let’s read them a story! The parent factor in education, OECD Publishing, 2012

39. PISA 2009 Results: learning trends, OECD Publishing, 2010


Review

For citations:


Apalkov V.G. DEVELOPING SKILLS OF NOTIONAL READING: INTERNATIONAL AND RUSSIAN EXPERIENCE (in teaching foreign languages). Statistics and Economics. 2014;(6 (2)):235-238. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-6 (2)-235-238

Views: 500


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-3925 (Print)