Preview

Statistics and Economics

Advanced search

THE CONTENT OF AN ECONOMIC CATEGORY AND THE MEASUREMENT OF THE MARKET DEMAND

https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-1-72-77

Abstract

The aim of the article is to study the economic and statistical categories and levels of consumer demand. There is no uniformity in the interpretation of the content of an economic category and demand level in the literature on the economic theory and applied research of the market. We want to conduct the verification of the demand category, a consolidation of the wording of measuring the level of demand, the classification of demand. Theoretical basis of the conducted research is the methodology of the economic theory and the general theory of statistics.

About the Authors

Anatoly V. Korotkov
Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Russian Federation


Anna A. Vershinina
Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
Russian Federation


References

1. Буланов В.С. Государственное регулирование рыночной экономики. - М.: Экономика, 2000. - 736 с

2. Вершинина АА. Основные методы статистического анализа иностранных инвестиций // Научный вестник МГИИТ, № 5/ 2010, с. 49-51

3. Коротков А.В. Маркетинговые исследования: учебник для бакалавров. - 2-е изд., переработ. и доп. - М.: Юрайт, 2012. - 591 с. - Серия: Бакалавр. Базовый курс

4. Котлер Ф. Основы маркетинга / Пер. с англ. - М., Прогресс, 1991

5. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Экспресс-курс. 2-е изд. / Пер. с англ. под ред. Божук С.Г. - СПб.: Питер, 2006. - 464 с

6. Лопатников Л. И. Экономико-математический словарь: Словарь современной экономической науки. - 5-е изд., перераб. и доп. - М.: Дело, 2003. - 520 с

7. Максимова В.Ф. Микроэкономика: Учебное пособие. - М.: МЭСИ, 2003

8. Политическая экономия. Словарь / Под ред. М.И. Волкова и др. - М.: Политиздат. 1983

9. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б.. Современный экономический словарь. - 2-е изд., испр. М.: ИНФРА-М, 1999

10. Социально-экономическая статистика: словарь / Под общ. ред. М.Г. Назарова - М.: Финансы и статистика, 1981 - 464 с

11. Управление маркетингом: Учеб. пособие для студентов вузов / Под ред. Короткова А.В., Синяевой И.М.. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. - 463 с

12. Финансово-кредитный энциклопедический словарь / Коллектив авторов под. ред. Грязновой А.Г. - М.: Финансы и статистика, 2004

13. Финансы. Толковый словарь / Брайен Батлер, Брайен Джонсон, Грэм Сидуэл и др. / Под. ред. Осадчей И.М. - 2-е изд. - М.: ИНФРА-М, 2000

14. Экономика. Толковый словарь / Под ред. Осадчей И.М. - М.: ИНФРА-М, 2000

15. Большая энциклопедия Кирилла и Мефодия (БЭКМ) - электронная мультимедийная энциклопедия, «Кирилл и Мефодий». 2009

16. Большой энциклопедический словарь. Режим доступа: http://www.vedu.ru/bigencdic/59391/

17. Википедия. Режим доступа: http://ru.wikipedia.org/wiki/AD-AS

18. Национальная экономическая энциклопедия. Режим доступа: http://www.vocable.ru/dictionary/862/word/spros

19. Экономический словарь. Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/econ_dict/11250

20. Энциклопедический словарь экономики и права, 2005. Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_economic_law/14898

21. Яндекс словари. Словарь по экономической теории, 2004 г.: Режим доступа: http://slovari.yandex.ru

22. Bulanov V.S. State regulation of the market economy. - М.: Ekonomika, 2000. - 736 p.

23. Vershinina A.A. Basic methods of statistical analysis of foreign investment // Nauchnyj vestneyk MGIIT, № 5/ 2010, s. 49-51.

24. Korotkov A.V. Market research: a textbook for bachelors. - 2-e izd., pererabot. i dop. - M.: Yurajt, 2012. - 591 s. - Seriya: Baka-lavr. Bazovyj kurs.

25. Kotler F. Principles of Marketing / Translated from Eng. - М., Progress, 1991.

26. Kotler F. Marketing management. Express-course. 2-nd edition. / Translated from Eng. edited by Bojuk S.G. - pod red. Bozhuk S.G. - SPb.: Peter, 2006. - 464 s.

27. Lopatnikov L.I. Economics and Mathematics Dictionary: Dictionary of modern economics. - 5-e izd., pererab. i dop. - M.: Delo, 2003. - 520 s.

28. Maksimova V.F. Microeconomics: the textbook. - М.: MESI, 2003.

29. Political Economy. Dictionary / Pod red. M.I. Volkova i dr. - M.: Politizdat. 1983.

30. Raisberg B.A., Lozovsky L.S., Starodubtseva L.C. Modern Economic Dictionary. - 2-e izd., ispr. M.: INFRA-M, 1999.

31. Socio-economic statistics: dictionary Pod obshch. red. M.G. Nazarova - M.: Finansy i statistika, 1981 - 464 s.

32. Marketing management: Study guide for students / / Pod red. Korotkova A.V., Sinyaevoj I.M. - 2-e izd., pererab. i dop. - M.: YuNITI-DANA, 2005. - 463 s.

33. Financial and credit encyclopedic dictionary / Kollektiv avtorov pod. red. Gryaznovoj A.G. - M.: Finansy i statistika, 2004.

34. Finance. Dictionary / Brian Batler, Brian Johnson, Gram Siduel etc. / Pod. red. Osadchej I.M. - 2-e izd. - M.: INFRA-M, 2000.

35. Economy. Dictionary / Pod red. Osadchej I.M. - M.: INFRA-M, 2000.

36. Big Encyclopedia by Cyril and Methodius (BECM) - the electronic multimedia encyclopedia, «Cyril and Methodius», 2009.

37. Big Encyclopedic Dictionary. Access: http://www.vedu.ru/bigencdic/59391/

38. Wikipedia. Access: http://ru.wikipedia.org/wiki/AD-AS

39. National economic encyclopedia. Access: http://www.vocable.ru/dictionary/862/word/spros

40. Economic Dictionary. Access: http://dic.academic.ru/dic.nsf/econ_dict/11250

41. Encyclopedic Dictionary of Economics and Law, 2005. Access: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_economic_law/14898

42. Yandex dictionaries. Economic Theory Dictionary, 2004: Access: http://slovari.yandex.ru


Review

For citations:


Korotkov A.V., Vershinina A.A. THE CONTENT OF AN ECONOMIC CATEGORY AND THE MEASUREMENT OF THE MARKET DEMAND. Statistics and Economics. 2014;(1):72-77. (In Russ.) https://doi.org/10.21686/2500-3925-2014-1-72-77

Views: 763


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2500-3925 (Print)